Technické info

Hlavní parametry alu disků

Litá kola se vyrábějí z lehkých slitin hliníku nebo hořčíku. Jejich základní a nejvýhodnější vlastností je nízká hmotnost. Kola jsou nejčastěji jednodílná. Mohou být také dvojdílná (litý nebo ocelový disk je sešroubován s jednodílným litým nebo ocelovým ráfkem) nebo dokonce vícedílná.

ráfek ráfek - kladné et ráfek - záporné et

Obr. 1

Obr. 2

Obr. 3

Značení alu kola: 7Jx15" 5x100 ET35 57,1

7 Šířka alu kola v palcích (1" = 25,4mm)
J Tvar okraje kola (tento údaj neuvádíme, u všech nabízených litých kol je J)
15 Průměr disku v palcích (1" = 25,4mm)
ET Tzv. zális neboli ET (z něm. Einpresstiefe) je vzdálenost mezi rovinou procházející středem disku a rovinou dosedací plochy disku. Udává se v milimetrech. ET může být kladné i záporné. Čím větší je kladná hodnota ET, tím více je kolo schováno v blatníku (obr. 2). Čím větší je záporná hodnota ET, tím více kolo vystupuje z blatníku (obr. 3). Příklad: a) ET45 = kolo je hodně schováno v blatníku, b) ET0 = kolo vystupuje až k okraji blatníku, c) ET-20 = kolo již přesahuje ven, mimo blatník. Různé typy vozidel mohou vyžadovat různá ET.
5 Počet upevňovacích šroubů
100 Průměr roztečné kružnice upevňovacích děr v milimetrech
NB NB nebo také CB je průměr středicí díry disku. Udává se v milimetrech. Každý výrobce používá jinou velikost středové díry. V případě různého průměru na automobilu a kole se používají tzv. středicí kroužky. Bez nich by kolo při jízdě vibrovalo.

Značení pneu: 225/45 R17 91V

225 jmenovitá šířka pneumatiky (mm)
45 profilové číslo (výška průřezu činí 45% šířky)
R symbol pro radiální pneumatiky
17 průměr ráfku v palcích (1 palec = 2,54 cm)
91 index nosnosti. 91 znamená, že lze pneumatiky zatížit max. 530kg
V index rychlosti - maximální přípustná rychlost (V=240 km/h)
RF, XL (=zesílené) pneumatika je určena pro větší zatížení
Run Flat speciální konstrukce pneu, která umožňuje jízdu i s vypuštěnou pneumatikou. Podmínkou použití je systém kontroly tlaku v pneu.
M+S (=mud+snow neboli bláto a sníh) pneu je určena pro zimní provoz
DOT výrobní kód. Poslední čtyři čísla udávají datum výroby v tomto tvaru: 2312 (=23. týden roku 2012)

Pneu: Index rychlosti a index nosnosti

L 120 km/h
M 130 km/h
N 140 km/h
P 150 km/h
Q 160 km/h
R 170 km/h
S 180 km/h
T 190 km/h
U 200 km/h
H 210 km/h
V 240 km/h
W 270 km/h
Y 300 km/h
ZR >240 km/h
50 190 kg
51 195 kg
52 200 kg
53 206 kg
54 212 kg
55 218 kg
56 224 kg
57 230 kg
58 236 kg
59 243 kg
60 250 kg
61 257 kg
62 265 kg
63 272 kg
64 280 kg
65 290 kg
66 300 kg
67 307 kg
68 315 kg
69 325 kg
70 335 kg
71 345 kg
72 355 kg
73 365 kg
74 375 kg
75 387 kg
76 400 kg
77 412 kg
78 425 kg
79 437 kg
80 450 kg
81 462 kg
82 475 kg
83 487 kg
84 500 kg
85 515 kg
86 530 kg
87 545 kg
88 560 kg
89 580 kg
90 600 kg
91 615 kg
92 630 kg
93 650 kg
94 670 kg
95 690 kg
96 710 kg
97 730 kg
98 750 kg
99 775 kg
100 800 kg
101 825 kg
102 850 kg
103 875 kg
104 900 kg
105 925 kg
106 950 kg
107 975 kg
108 1000 kg
109 1030 kg
110 1060 kg
111 1090 kg
112 1120 kg
113 1150 kg
114 1180 kg
115 1215 kg
116 1250 kg
117 1285 kg
118 1320 kg
119 1360 kg
120 1400 kg
121 1450 kg
122 1500 kg
123 1550 kg
124 1600 kg

Montáž pneumatik

Montáž pneumatik by měl provádět jen řádně zaškolený pracovník. V případě montáže nových pneu použijte současně i nový ventilek. Tlak vzduchu při montáži (tzv. dosedací tlak) může dosáhnout až 150 % nejvyšší tabulkové hodnoty, nesmí však přesáhnout 350 kPa. Namontovanou pneumatiku nahuštěnou na předepsaný provozní tlak je třeba dynamicky vyvážit. Před montáží nových pneumatik na vozidlo nebo elektromobil doporučujeme dále zkontrolovat a případně seřídit všechny prvky geometrie podvozku a pokud je to nutné, dovážit kola přímo na nápravě.

Doporučujeme rovněž důsledně dodržovat použití ochranných čepiček ventilků, zejména kovových, které chrání ventilek proti vnikání nečistot a následné netěsnosti. Nové pneumatiky doporučujeme používat prvních několik set kilometrů jízdy při nižších provozních rychlostech - dojde tak ke stabilizaci povrchu běhounu, což se příznivě projeví vyšší životností pláště.

U silných a těžkých osobních aut doporučujeme používat kola na autě nejdříve 24 až 48 hodin po nazutí pneu na ráfek. Po tuto dobu zasychá speciální lepidlo, které spojuje pneu a ráfek. Při prudší akceleraci nebo brzdění snadno dojde povolení lepidla a posunutí pneu na ráfku a tím k rozvážení kola. Následné opravy vyvážení pak vydrží většinou jen několik desítek kilometrů. (Tato informace je všeobecně málo známá).

Opotřebení pneu

Z hlediska bezpečnosti silničního provozu je nanejvýš důležité včas vyměnit ojetou pneumatiku za novou. Hloubka dezénu by neměla bý menší, než 1,6 mm. Zimní pneu ztrácí své vlastnosti při hloubce dezénu menší než 4 mm.

Stárnutí pneu

Pneumatiky starší než 10 let mohou být používány jen v případě, že byly již dříve provozovány normálním způsobem. V žádném případě by neměly být používány nejeté pláště po tuto dobu skladované. Náhradní pneumatiky speciální konstrukce starší 6 let nelze používat v běžném silničním provozu, ale jen v případě nutnosti na dojetí. Za nové pneu se obecně považují pneumatiky ne starší než 2 roky od data výroby.

Skladování pneu

Samotné pneumatiky skladujte pouze ve svislé poloze (postavené vedle sebe). Pneumatiky nazuté na discích skladujte pouze naskládané na sobě (do tvaru komínu). Pro skladování doporučujeme tmavé prostory bez přímého slunečního záření.

Upevňovací šrouby a matky

K upevnění disku na automobil se používají šrouby (obr. 4), nebo matky (obr. 5). Je velmi důležité dodržet správnou délku šroubu, správný úhel zápustné hlavy u šroubu a matky a stoupání závitu. U některých kol se používají takzvané šrouby na změnu rozteče. Mají pohyblivou hlavu, která umožní použít např. disk s roztečí šroubů 4/100 na automobil s roztečí 4/98.

upevňovací šrouby upevňovací matky

Obr. 4

Obr. 5